About Us

Comic Avenue : จากกลุ่มนักวาด สู่งานโดจินประจำปี

ในอดีต ตลาดสื่อสิ่งพิมพ์นั้นเป็นพื้นที่ของภาคธุรกิจ เช่น สำนักพิมพ์ เป็นส่วนใหญ่ แต่การเข้ามาของ “การ์ตูนญี่ปุ่น” ซึ่งมาพร้อมกับการส่งต่อ “วัฒนธรรมสังคมผู้ชื่นชอบการ์ตูนญี่ปุ่น” ทำให้เกิดสิ่งที่เรียกว่า “Fanwork” หรือ ผลงานที่สร้างสรรค์โดยแฟนๆ จัดจำหน่ายโดยแฟนๆ และ จุดประสงค์เพื่อแลกเปลี่ยนความชอบในหมู่แฟนคลับ

ซึ่งในช่วงนั้นยังไม่ค่อยมีพื้นที่รองรับกิจกรรมเหล่านี้ จึงทำให้กลุ่มศิลปินอิสระกลุ่มหนึ่ง ตัดสินใจรวมตัวกันเพื่อจัดงานเฉพาะทางที่จะเป็นตลาดกลาง และ เป็นพื้นที่สำหรับพบปะกันของทั้งแฟนคลับผู้ชื่นชอบ “การ์ตูนญี่ปุ่น”

Comic Avenue จึงเริ่มขึ้นในปี 2556 โดยมีจุดมุ่งหมายที่จะเป็นพื้นที่สำหรับขายผลงานของกลุ่ม Sub-culture ที่ชื่นชอบการ์ตูน และ จัดจำหน่ายผลงานในรูปแบบหนังสือเป็นหลัก โดยมีศิลปินผู้เข้าร่วมออกบูธประมาณ 200 คน และมีผู้ร่วมงานทั่วไปประมาณ 1,500 คน

จากนั้นในปี 2562 ได้มีการเปลี่ยนทีมผู้จัด จากเดิมที่จะเน้นไปที่ผู้ที่ชื่นชอบ “การ์ตูนญี่ปุ่น” เพียงอย่างเดียว ก็ได้มีการปรับขยายกลุ่มเป้าหมายให้ครอบคลุมกลุ่มแฟนคลับอื่นๆ เช่น กลุ่มแฟนคลับการ์ตูน/นิยายเกาหลี รวมไปถึงผนักดันให้มีพื้นที่สำหรับศิลปินที่สร้างสรรค์ผลงาน Original ของตนเองด้วย

**ไม่ใช่อีเว้นท์เปิด ต้องเสียค่าเข้างาน


Comic Avenue : From Doujinshi-artists group to Doujinshi’s yearly event.

In the past, publishing market used to mostly be a field specifically for business sectors, such as publishing companies. However, once the penetration of “Japanese cartoons” came, along with the passing down of “Japanese cartoons and cultures community”, what we call “fanworks”, or arts that are created and sold by fans, have been formed to express the love of Japanese cultures among people in the same community.

Accommodations and outlets for these kinds of activities were scarce at the time. Therefore, a group of independent artists decided to gather and arrange an event. Their intention is to make this event the center for all of those who are fans of “Japanese cartoons”.

Comic Avenue began in 2013 with the goal to accommodate sub-culture lovers who were in need of a place to display and sell their works. We focused mainly on books. There were approximately 200 booth owners and 1,500 attendees.

In 2019, the original event organization team passed on their will to another. Therefore, from only focusing on those who love “Japanese cartoons”, we have expanded the interest to other fandoms, including Korean cartoons and novels and original works.

**Not an public event, entry fee is required